Sidor

Ursäkta kyparn det är en fena i min soppa

Har ägnat veckan åt att vara sjuk så här långt så veckans mattestinlägg får lov att handla om en av rätterna vi fick serverade på det bröllop som vi var på i lördags. Och eftersom det är en ganska kontroversiell rätt så blir det lite bakgrund och dylikt om den också.

Det rör sig om Hajfenssoppa. Enligt en av Lindas kollegor som satt vid vårt bord under bröllopet så räknas Hajfenssoppa som en av "The Big Four" (eller möjligtvis Five), vilket är fyra/fem huvudingredienser som räknas som lite extra lyxiga. Och anledningen till lyxstämpeln är att samtliga medlemmar av listan är, eller var, väldigt svåra att få tag på och väldigt svåra att tillaga på ett bra sätt eftersom de i grund och botten är antingen helt menlösa eller direkt äckliga.

Begreppet Big Four/Five verkar däremot inte vara helt etablerat, iaf inte på Internet där man mest får upp storbanker, universitet eller topplag i olika fotbollsligor. Men en wikipedialista över kantonesiska delikatesser ger iaf en hint om att de övriga ingredienserna är havsöra, manet, sjögurka och fågelbo. Och det stämmer nog ganska bra med vad jag och Linda minns att kollegan sa, och jag tror att även havsöra, sjögurka och fågelbo serverades på bröllopet men det är något oklart.

Så varför är då Hajfenssoppa något kontroversiellt? Ptja, det handlar framförallt om två anledningar. Den ena är att det finns en hel hög med rapporter som pekar på att havens ekosystem håller på/kommer bli rätt uppfuckade eftersom hajen är ett av havets viktigaste rovdjur. Och när Kinas medelklass växer så växer även efterfrågan på lyx i form av t.ex. Hajfenssoppa. Den andra anledningen handlar om själva metoden vid jakten. Det råder nämligen ingen större efterfrågan på haj i allmänhet så jägarna/fiskarna plockar helt enkelt upp hajarna, skär av fenorna och slänger tillbaka hajarna till deras, inte speciellt lovande, öde.

De där anledningarna (samt ryktet om att det inte är något speciellt gott) har iaf varit anledning nog för att jag inte har känt någon lust att beställa Hajfenssoppa själv, men nu serverades den alltså som en rätt på ett bröllop som vi var på och då fick jag väl ta seden dit den kommer och passa på att smaka på det hela.


Efter mitt orerande hittills kanske det inte kommer som någon överraskning att jag inte var speciellt imponerad av det hela. Jag förstår verkligen att det behövs en riktigt grym kock eller mad skillz i allmänhet för att tillaga rätten, och nu vet jag inte om stället där bröllopet hölls hade en medioker eller duktig kock men oavsett så smakade det mest som sån där nudelsoppa som studenter köper för 3 spänn på Lidl. Minus nudlar, plus lite allmänt havsjidder och några geleaktiga fenbitar som smakar absolut ingenting alls.

Betyget blir två onödigt mördade hajar av fem möjliga. Och det är bara för att det var inkluderat i middagen, hade jag varit på ett lyxställe och betalt massa pengar för bara den soppan hade betyget blivit en överkryssad mördad haj av fem möjliga.

Med andra ord, ge fan i att beställa Hajfenssoppa!

Inga kommentarer: