Sidor

Veckans test

Nu är det dags för del två i serien En i veckan. Den här gången är det lite annorlunda på flera sätt. För det första så dedicerar jag en hel lunch till testet istället för att bara ta ett snack som jag inte behöver äta upp. Och för det andra så är det inte så spontant utan något som jag funderat på att testa i någon vecka nu.

Det rör sig mina damer och herrar om rätten Spya på Ris.


Rätten har jag sett i det bås som säljer mat från Macau i food courten i vår lokala galleria. Där säljer de den med ett namn som mer beskriver ingredienserna istället för utseendet, och då heter den "Fried Prawns With Scrambled Egg /w Rice" eller något liknande.

Det är lite den kombinationen av saker jag gillar (ris, räkor och ägg) tillsammans med det tämligen vedervärdiga utseendet som har fått mig att fundera på att beställa rätten från första gången jag såg den. Och idag var det alltså dags.

Förvånansvärt nog så fungerade faktiskt kombinationen hyfsat! Det var väl ingen större kulinarisk upplevelse, men jag tryckte i mig det hela med god min och smaklökar som inte gjorde någon som helst ansatts till att protestera. Det kan ju tilläggas att jag adderade en kraftig dos av den egna kryddan hunger, men även om man tar med det i beräkningen skulle jag nog säga att betyget blir en ganska stabil trea (av fem).

Inga kommentarer: