Sidor

Postal

Nu är det dags för det obligatoriska gnället på bank- och lönesystemet här. Det är förvisso trevligt att man får sin lön varannan vecka istället för bara den 25e varje månad. Å andra sidan så ger det lite mer struktur på livet att veta när man kommer att få pengar.

Som det är nu så lämnar jag in en tidrapport efter två veckors jobbande, den skrivs på av min chef och lämnas till löneavdelningen. De tar sedan en godtyckligt lång tid mellan 1 och 5 dagar på sig att ge mig min lönecheck. En faktiskt check alltså. I papper.

Det här är förvisso ganska specifikt för just stället jag jobbar på, och det finns även så kallad Direct Deposit numera som jag antar är som systemet hemma. Men de kan inte köra det för mig eftersom jag är en temporär contractor (mitt tips är att de är för slöa för att sätta upp det)

Checken ska man sen ta med sig ner till sin bank. Man kan köra in den i en bankomat också, men jag har inte vågat göra det än då det varit lite strul med namnet på checken och namnet som står på mitt konto. Där knappas det och har sig, och jag har fått höra rykten om att de ska ha en policy på min bank att lönecheckar ska sättas in på en gång. Jag är således ganska noga med att säga att det är en paycheck och undrar vad holden ska bli. Det kan de inte svara på förrän allt är klart och de står med kvittot där det står. Jävligt moget. Och hittills har jag fått en veckas hold på mina pengar, det vill säga jag får $100 på en gång resten håller banken för sig själva en jävla vecka för att samla ränta.

Om det skulle vara så här varje gång, konsekvent och fint, skulle jag nog kunna acceptera det, men så är det givetvis inte. Linda var in en timme före mig och gjorde samma sak med sin check. Det var samma person som hjälpte henne, kassörskan kom till och med ihåg Linda och frågade om jag också var från Sverige. Linda fick ingen hold alls den här gången. Samma sak förra checken då fick jag en vecka och hon två dagar eller nått.

Nämnde jag för den delen att deras sätt att övertyga mig om att banken är säker är att visa mig en bild för mig när jag ska logga in. Det viktiga är att jag känner igen bilden och att rubriken till den är densamma som jag skrev in när jag loggade in första gången. Om jag inte gör det ska jag inte skriva in mitt lösenord till banken. Ett lösenord som inte får innehålla specialtecken.

Det är lätt att första myten/legenden om folk som bara inte pallar mer och går postal här.

Inga kommentarer: